Site logo
Sådan kommer du i kontakt med bogbloggere
Sådan finder du en bogblogger

Som forfatter vil du, naturligvis, gerne have din udgivelse anmeldt, men selvom du har sendt anmeldereksemplarer ud til højre og venstre, er den etablerede presse og selv lokalavisen tavse som graven. Så hvad nu?

At pressen ikke har taget din udgivelse op, kan have mange årsager: Du kan fx være selvudgiver eller medudgiver, eller have valgt at skrive digte, fantasy, billedbøger, ungdomsbøger … og så udgives der også bare langt flere bøger end den trykte presse kan omtale.

Det er her, de fleste forfattere får øjnene op for bogbloggere. Der er 150-200 bogbloggere i Danmark. Men hvordan får man lige bloggere i tale, og hvordan forøger du chancerne for, at en bogblogger vælger at takke ja til at omtale din udgivelse?

Her finder du bogbloggerne

Mange af dem, der i Danmark omtaler og skriver om bøger i deres fritid, benytter ikke længere kun blogs. Langt de fleste er faktisk nu kun at finde på Instagram, som er evigt voksende og det mest aktive forum for litteraturdiskussioner og -anmeldelser på dansk. Her kalder bogbloggerne sig ofte bookstagrammers.

Bogbloggere er til at finde. NewPub driver en kurateret bogbloggerliste som løbende opdateres, og der er andre gode oversigter, hvis du googler. Hvis du vil finde en bookstagrammer kan du finde en del på NewPubs liste, men ellers er det lidt sværere, da der ikke i samme grad er lavet oversigter. Hvis du er bekendt med Instagram, kan du bruge hashtags som #bøger, #dklit eller #bogblogger.
Hvis du finder en profil, du er fan af, kan jeg anbefale, at du undersøger hvem de følger og som følger dem, for at lede videre.

Det er op til dig som forfatter eller udgiver, om du ønsker at bruge bloggere, som benytter det ene eller det andet medie. Du skal dog være opmærksom på, at det er dit ansvar, som den der tilbyder en udgivelse til anmeldelse, at specificere hvis du fx ønsker at din bog skal anmeldes på det ene eller andet medie.

Vis respekt, for at få respekt

I modsætning til mange andre typer af “influencers” modtager bogbloggeren ikke nogen penge for at læse/lytte, tage billeder eller optage video og skrive selve anmeldelsen. Bloggeren beholder udgivelsen efter endt anmeldelse, og selvom den har en værdi, er det stadig vigtigt at huske, at du som forlægger/forfatter får adgang til “reklame”, som i alle andre brancher nemt kunne have kostet flere tusinde kroner.

Når du får hjælp af “gratis” arbejdskraft, skal du huske, at du derfor ikke kan tillade dig at diktere hvor hurtigt eller hvordan bloggeren skal gribe sin anmeldelse an, medmindre I får indgået en skriftlig aftale på forhånd. Der er ingen gylden opskrift på hvordan du er sikret, at en bogblogger vil bruge sin tid på at læse din bog.

Jeg anbefaler kraftigt, at du, inden du sender en mail eller besked undersøger om den type litteratur, du skriver, passer til hvad bloggeren tidligere har anmeldt.

Fx er dine chancer for at få god respons minimal, hvis du henvender dig med en krimi til en, der udelukkende har anmeldt børnebøger – så jeg lover dig, at den tid er godt givet ud.

Når du skriver en mail, er det vigtigt at være præcis, informationsrig og velformuleret. Jeg anbefaler, at du som minimum inkluderer udgivelsens bagsidetekst og hvorfor du tænker udgivelsen passer til bogbloggeren, du har henvendt dig til.

Derudover er det også altid en god ide at vedhæfte forsiden på udgivelsen samt en læseprøve, en pressemeddelelse eller som minimum et link til et sted, hvor bloggerne kan finde yderligere information.

Selvom det virker som almindelig god opførsel, skal du ikke umiddelbart forvente at få svar fra de bloggere, du har taget kontakt til, da de modtager flere henvendelser, end du umiddelbart forestiller dig.

På mange måder minder det at komme i kontakt med en bogblogger om Tinder. Skriv derfor gerne til et par stykker og prøv dig frem, til du finder den fremgangsmåde, der er rigtig for dig og giv ikke op bare fordi du ikke får svar på dit “hej :)”, selvom både du og din udgivelse er smaddersøde.

Hvis bloggeren siger ja tak til at modtage til anmeldelse, kan du sende din udgivelse af sted med posten, og så er alt ude af dine hænder, for nu begynder bogbloggerens arbejde.

Se Bogbrancheguidens bogbloggerliste her.

 

Del artiklen

nyeste
ARTIKLER

artiklens
forfatter