Site logo

Guidet tur gennem hele processen med at skrive og udgive sin bog

– og en indføring i en god, professionel proces fra idé over produktion til den ender i læserens hænder. 

Læg selv til og træk fra, for bøger kan være så umådeligt forskellige i indhold og udformning. Vi skriver dem med de mest forskellige formål. Skrive-processer, produktion og salgsmetoder kan variere kolossalt mellem genrer. 

Start smart!

Det er ikke smart at skrive sin bog færdig eller endda at udgive den for først derefter at begynde at tænke på salget. Forstå, at bøger nok er ædle og unikke, men de er også varer underlagt en markedslogik. Så sæt dig ind i bogmarkedets virkelighed – gerne før du overhovedet begynder at skrive! Det vil øge dine chancer betragteligt for at lykkes med din bog og din ambition. 

Læs vores ekspertartikler om at komme smart fra start

Manuskriptet

Din skrivning

Vi har næsten alle i vores skoletid lært at skrive og løse opgaver, men få af os har fra ungdommen lært at bruge sproget til at dele de historier, meninger eller den faglige indsigt vi selv ønsker at formidle. Nogle af os kan ikke få hul på ordene, andre af os kan ikke styre ordstrømmen. 

Skriverådgivning og Skrivekurser & -skoler 

Hvad end det handler om lyrik, prosa, faglighed eller erindinger, så er der skriverådgivere som er specialiseret i at hjælpe med at skrive netop din type tekst, og tilbyder indiviuel rådgivning. Og der findes skrivekurser og findes forfatterskoler hvor du kan udvikle din sprogsans, skrivning og tekster i dialog med andre med samme stræben. 

Skriveblokering

Har du siddet for længe og kigget ind i en blank skærm, eller er du gået i baglås midt i dit manuskript, så er der metoder til at få dig på sporet igen. Og eksperter der kan guide dig inden for alle genrer. 

Lad andre hjælpe

Har du historien og idéerne, men vil have andre til at skrive eller fx researche og interviewe for dig (eller for din virksomhed), så er der professionelle der kan hjælpe med det hele. 

Tekstforfatning

Der findes tekstforfattere, som kan hjælpe med alle salgs faglige tekster, portrætter, erindringer osv. Og der er også forfattere som kan hjælpe med at udvikle historie og universer af fiktiv karakter. 

Ghostwriting

Ghostwriteren skriver for dig uden at skulle have sit navn frem, sådan at du kan udgive din tekst eller bog i dit eget navn. Det er almindeligt brugt ved fx erindringer, men kan også gælde andre genrer. Ghostwriteren vil typisk have løbende samtaler med dig.

Research & Interview

Har du behov for at der graves i arkiver, interviewes og researches til din bog kan du få professionelle – typisk journalister – til at hjælpe dig.

Tekstbearbejdning

Feedback

Når du er kommet godt i gang med at skrive, kan du få behov for at få feedback – på kapitler, på dit sprog, dit plot, din struktur, dine karakterer osv. Altså ikke redaktion af en færdig tekst, men hjælp med at træffe valg, finde tonen, få friske øjne til at sikre at du er på rette vej. 

Redaktion

Når så du er i mål med (første) gennemskrivning af manuskriptet, er det tid til at få en redaktør til at læse og hjælpe med at gøre den samlede tekst til en god og velskrevet bog. For når du selv har arbejdet med din tekst i måneder eller år, er du komplet blind for hvad der måtte være af problemer, fejl og mangler i den. Og måske også blind for at være blind!

Korrektur

Redaktøren kan hjælpe dig med teksten, strukturen og forløsningen af din idé og ambition, men der skal en korrekturlæser (ja helst flere!) til at sikre at stavning, tegnsætning, sprogbrug m.m. også er korrekt. Du bliver blind, redaktøren bliver bind og korrekturlæseren bliver blind for fejlene. Så flere runder korrektur er nærmest standard. Læsere og anmeldere er generelt meget lidt tolerante overfor fejl.  

Oversættelse

Har du ambitioner om at udkomme på andre sprog end dansk (og evt. andre modersmål), så har du brug for en professionel oversætter. Selvom du er nok så habil til engelsk, tysk eller andre sprog, er det sjældent nogen fordel at gøre ”grundarbejdet” før der kommer oversætter på. Det er meget lettere for den professionelle at oversætte fra et godt og præcist danksk, end at skulle slås med et mindre nuanceret andet-sprog.

Produktionen

Grafisk tilrettelægning

Grafisk opsætning

Hvis din bog skal på papir, så skal den laves i en kvalitet, så boghandlere, anmeldere og læsere finder den grafisk tilfredsstillende. Gerne så høj kvalitet, at den ligefrem falder i øjnene, vækker glæde og interesse. Måske du ikke selv synes, at det er så vigtigt, men når du skal sælge din bog, så er det ikke din egen smag og holdning der tæller, men dine kunders og markedets smag. Din bog er en vare, som ikke bare er defineret af din tekst, men i konkurrence med smukke, professionelt udførte bøger i massevis. Så brug en professionel grafisk designer til at sætte din bog op!

Omslagsdesign

Det første bogkædernes indkøbsansvarlige ser og vurderer er bogens omslag. De skal udvælge en brøkdel af alle de bøger som udgives – og vælger kun dem de virkelig tror kunderne vil falde for. Allerede nu kan du have tabt slaget for at få din bog i boghandlen – og overhovedet solgt. Har omslaget ikke et professionelt udtryk, så er det hurtigt at tænke, at så har teksten det nok heller ikke. En professionel omslagsdesigner kan bidrage med grafisk/kunstnerisk erfaring og kvalitet, og med aktuel viden om grafiske trends, så din bog får et omslag som appelerer til forhandlere og kunder og kan sælge. 

Illustration

Der er mange måder at illustrere en bog på. Mange typer af illustrationer. 

Illustration

Illustratorer i traditionel forstand arbejder med blyant, pen, maling, saks, papir og alle mulige medier (inkl. computer) og har gerne en klar kunstnerisk stil – de arbejder derfor også typisk med en eller få specifikke genrer af bøger.

Teknisk tegning

Tekniske tegnere bruger computer og kan bidrage med præcise 2D og 3D illustrationer af produkter, komplicerede konstruktioner, videnskabelige arbejder m.v. 

Fotografi

Nye og gamle fotos i millionvis kan købes på nettet, men skal du illustrere med mere end nogle enkelte fotos, bør de holde en stil, og så er det en klar fordel at benytte en fotograf  – eller evt. en foto-redaktør, der kan finde og udvælge fotos der vil klæde bogen. 

Special Effects

Skal din bog være særlig flot, kan du finde hjælp til specielle effekter som pop-up, udstansninger, duftark m.m.

Medier

Der er i dag tre nærmest ligestillede medier for bøger: Trykte bøger, e-bøger og lydbøger. 

Tryk og print

Papirbøger kan trykkes og printes på mange måder og i mange kvaliteter. Traditionelt er de fleste bøger blevet produceret på offset maskiner med brug af trykplader. En metode der er i høj kvalitet, har stor fleksibilitet og er billig ved større oplag, men langsommere og dyrere ved mindre oplag. I dag produceres mange bøger på digitale printere, og nogle trykkerier tilbyder løbende tryk i meget små oplag (Print on Demand). 

E-bog

Tekstbøger kan man ret enkelt lære selv at lave til e-bøger, meget klares med at bruge de rigtige værktøjer og tjenester, men skal det være smukt og fejlfrit, eller er tekst og billeder som skal falde rigtigt på siderne, så kan der være brug for professionel e-bogs-service. 

Lydbog

Brugen af lydbøger og streamingtjenester er i hurtig vækst. Du kan leje et studie, opbygge dit eget eller gå efter en professionel indtaling og lydproduktion. Find hjælp til din lydbog her. 

Forretningen

Hjælp til at starte forlag

Det er ikke svært at starte eget forlag, du finder en fin basis-guide i bogen ”Skriv og Udgiv”, men alt efter om det er for selvudgivelse eller egentligt forlag, om du gør det solo eller sammen med andre og selvfølgelig hvad du har af tid og organisatorisk talent, så kan det være godt at have en ekspert på sidelinjen eller som egentlig hjælp og rådgiver.

Hjemmeside & webshop
Du er nødt til at have en hjemmeside til din bog, hvis du skal gøre dig håb om at bl.a. biblioteker, anmeldere og journalister skal tage bogen og dig seriøst. Sådan er det blevet. Og måske du også med fordel kan sælge dine bøger og evt. andre ting direkte fra hjemmesiden. Du kan gøre rigtig meget selv, men mange gør dog brug af professionel hjælp.

Distribution
Ønsker du din bog til salg i fysiske boghandler og online-butikker er du reelt nød til at benytte en af de to store distributører Dafolo og DBK. E-bøger og lydbøger distribueres kun et sted fra til det danske marked. Læs vores ekspert-artikler om distribution*. 

Kontrakthjælp

Kontrakter er noget forfattere flest har taget alt for let på til alle tider. Mange forlag har udnyttet den letsindighed og blinde tillid fra forfatternes side, og derfor har alt for mange forfattere afgivet alt for mange rettigheder til deres forlag, og tjent alt for lidt. Få din kontrakt  læst igennem af en kyndig – i jura og især i forretningsaftaler. Få også hjælp til selv at udvikle gode og fair aftaler med fx medforfattere, samarbejdspartnere, leverandører osv.  

Regnskab & revision
Du kommer ikke uden om at lave regnskab, og driver du forlag i en selskabskonstruktion (…)*, så skal du også have revision på.

Salg og markedsføring

Bøger er på den ene side noget særligt, men de er på den anden side også stadig underlagt en vare-logik i et marked med forhandlere, kunder, konkurrence og en overflod af tilbud. Hvis du ønsker succes for din bog, dit forfatterskab eller dit forlag er det vigtigt at tage salg og markedsføring seriøst.

Markedsføringen af din bog bør begynde længe inden den udkommer (læs Start Smart-artiklerne), og markedsføring af såvel din bog, som dit forfatterskab eller dit forlag bør være en vedvarende aktivitet. 

Markedsføring & Sociale Medier

Find her markedsføringseksperter i så forskellige ting som at bruge Sociale Medier, opbygge følgere, Amazon-optimering, algoritmer og traditionel reklame.

Presse- og blog-tour

Det er ikke nemt at få sin bog anmeldt. Aviserne har slet ikke ressourcer eller spalteplads til at anmelde de ca. 10.000 danske bøger som udkommer årligt. Vil du have anmeldelser og omtale, er der eksperter med store netværk og erfaring for hvordan din historie skal vinkles for at få chance for spalteplads, blog-omtale, tv-tid m.v. 

Salg og Branding

Der er salgsagenter, som kan hjælpe helt praktisk med at sælge din bog og og rådgivere som kan hjælpe med at opbygge et brand for dit forlag eller forfatterskab.

Reklameartikler og -tryk

Hvis du fx skal på messe med din bog, kan du få brug for sådan noget som plakater, postkort, foldere, bannere, og ”give-aways”– find de der kan hjælpe her. 

Internationalt

Rådgivere

Mange af os forfattere drømmer om at sælge internationalt og tjene langt større penge på den måde. Men succeserne er ret få, og det er der mange gode grunde til. Men man skal aldrig sige aldrig, og der er både danske og udenlandske agenter og rådgivere som ved rigtig meget om hvordan man kan forsøge sig kvalificeret. 

Amazon

Amazon er verdens største boghandel (og meget mere end det). Og det er muligt at selv at sætte sine bøger til salg på deres platform. Men det kræver stort indblik og fingeren på pulsen, at gøre det på måder, så ens bog kan lykkes blandt de ca. 50 millioner titler de forhandler. Det er er der folk der eksperter i. 

*** 

Find mere detaljeret information i vores ekspert-artikler og ved at melde dig ind i det kollegiale og gratis forfatter-/bogbranchefællesskab på www.newpub.dk