3. juni 2024
(Opdateret 6. juni, med henvisning til Bogmarkedets kortlægning af avisanmeldelser publiceret samme dag – find link nederst)
.
Af Karsten Pers, Bogbrancheguiden
De fleste af os forfattere drømmer om omtale og anmeldelser af vores bøger i de store aviser. Vi tror på, at vores bog så vil sælge bedre, og vi vil gerne kunne bruge en masse stjerner, hjerter og gode ord på omslaget til 2. oplag. Og vi kan nemt bilde os selv ind, at når nu vi har brugt så lang tid på at skrive det her mesterværk – når vi selv skal sige det – så er det vel kun rimeligt, at aviserne ofrer spalteplads på at anerkende det.
Men spalteplads er ikke en menneskeret, det er forretning, og der er ikke spalteplads til os alle. Slet ikke. Det har der aldrig været, og det bliver kun sværere at få. For samtidig med, at der udkommer flere og flere bøger, prioriteres litteratur- og kulturstoffet lavere på flere af dagbladene.
Før internettet var mange dagblade solide forretninger med ressourcer til mangesidet journalistik, og læserne brugte helt anderledes god tid på at læse deres daglige papiravis. Det lå dengang næsten som en public service-forpligtelse på de store dagblade at omtale og anmelde nye bøger af etablerede forfattere og kvalitetsbøger i øvrigt. Og man kunne regne stensikkert med, at Klaus Rifbjergs og Suzanne Brøggers ‘nye’ fik omtale i samtlige aviser.
I dag er situationen for dagbladene en ganske anden. Nettet har spredt læserne for alle vinde, og aviserne har måttet skære og spare i årevis, mens de har skruet priserne op, sideantallet ned og omlagt til stadig mere digitale løsninger. For et overblik kan jeg anbefale at læse Ditte Gieses artikel på Heartbeats: Hvad skal vi egentlig med aviser, som bliver dyrere og dårligere hele tiden?
Men de er der endnu de store dagblade, og forlag og forfattere tillægger dem fortsat stor betydning for salget af nye bøger og for forfatternes status. Om det så er reelt eller ej. Men hvor stor er chancen for at få sin bog anmeldt i avisen?
Hvor stor er chancen for at få sin bog anmeldt i avisen?
Der udkommer i disse år i omegnen af 4.500 nye, danskskrevne titler årligt, fordelt på små 2000 skønlitterære og ca. 2500 faglitterære (kilde: Bogpanelet).
De tal kan stilles op overfor, at de seks store danske aviser – Weekendavisen, Politiken, Jyllands-Posten, Kristeligt Dagblad, Information og Berlingske bringer fra 193 (Berlingske) til 483 (Weekendavisen) boganmeldelser om året – 311 anmeldelser i snit. Og med lidt hurtig hovedregning kan det så udlægges som, at 1 ud af 15 nye danske bøger må få en avisanmeldelse.
Men så godt er det ikke.
For det første udgør anmeldelser af udenlandske/oversatte titler ca. halvdelen af avisernes anmeldelser, og så er vi allerede nede på bare 1 ud af 30 til danske bøger. Men det bliver sværere. For selvom det er blevet en sjældenhed, at en bog bliver anmeldt i samtlige aviser, får nogle bøger naturligivis fortsat anmeldelser i flere af dem. Mine kilder rækker ikke, men vi ender måske på at bare 1 ud af 50 nye titler får en eller flere avisanmeldelser.
Til nogens opmuntring er det så til gengæld åbenlyst, at der er genrer, som får relativt flere anmeldelser end andre. Romaner topper helt klart og får sammen med biografier og bred faglitteratur broderparten af alle anmeldelser, mens f.eks. lærebøger og ungdomsbøger må ligge tæt på nul. De sidstnævnte henvender sig til segmenter, som ikke er store avislæsere/-abonnenter.
Er din bog til gengæld i én af de genrer, som aviserne – det vil sige deres læsere – interesserer sig for, så er vi måske tilbage på 1 ud af 30.
Men, men, så er der jo store, dygtige forlag, hvis udgivelser traditionelt tager en betydelig del af opmærksomheden. Anslår vi, at titler fra Gyldendal, L&R, Politiken og yderligere en håndfuld forlag modtager 50% af samtlige anmeldelser – relativt mange i forhold til antallet af deres udgivelser – så er vi måske igen tilbage ved at de fleste små forlags og selvudgiveres odds er 1 ud af 50 titler.
Jeg indrømmer, at jeg sjusser gevaldigt her, men konklusionen er ganske sikkert, at de fleste forlag og forfattere, hvad de fleste af deres titler angår, skal arbejde ganske dygtigt og bevidst for at gøre sig noget som helst håb om at komme i betragtning til en avisanmeldelse eller evt. anden omtale. Og hvordan gør man så det?
Hvordan trænger din bog gennem nåleøjet til avisomtale?
Jeg forudsætter, at du ikke er scrollet forbi min indledning. For det er vigtigt at forstå forudsætningerne – herunder om en anmeldelse af din bog overhovedet er relevant læsestof for den enkelte avis’ abonnenter. Men forudsat at den er, så er her en håndfuld nyttige råd til at optimere din lille chance.
– Skriv og producer en god bog
Selvom aviserne af og til finder det relevant at ’slagte’ en rigtig dårlig bog, så er vejen til anmeldelse alt i alt bredere for gode og fremragende bøger. Og det er selvfølgelig også den vej, du gerne vil finde til spalterne. Så råd nummer 1 er at skrive godt og arbejde grundigt med din tekst! Og at sørge for godt, professionelt forlagsarbejde hele vejen rundt. Uanset om du udgiver på forlag, medudgiverforlag eller som selvudgiver. Bøger er nok kulturprodukter, men de indgår i en benhård konkurrence med en overflod af andre bøger. Der er mange forfattere og forlag derude, som arbejder stenhårdt og ofrer store ressourcer på at skabe virkeligt gode og gennemarbejdede bøger.
– Skriv bedre ‘pressemeddelelser’ – eller tag direkte kontakt
Hvis du vil generelt og bredt ud til alle typer medier, så prøv at hægte lanceringen af din bog op på et tema, der er oppe i tiden, et sammenfald med en særlig begivenhed eller noget andet, som kan give journalisten en ’vinkel’. Hvis to idéer klikker sammen i journalistens eller redaktørens hoved, så er der en ‘historie’ at fortælle. Det er det, journalister lever af.
Gør du dig håb om at komme gennem nåleøjet hos litteraturredaktøren på en af de seks store aviser, så sæt dig godt ind i avisens profil, og så drop pressemeddelelsen og skriv i stedet en personlig mail til litteraturredaktøren, der kan overbevise om, at det her er en vigtig – ja, uundværlig – bog for netop denne avis’ læsere.
Redaktøren kan personligt synes nok så godt om din bog, men hvis ikke en anmeldelse af bogen er virkelig relevant læsestof for den pågældende avis’ læsere, så får din bog bare ikke en anmeldelse. Og så spar hellere både din egen og redaktørens tid.
– Send omslag og PDF
Når du skriver til redaktøren, så send et omslagsbillede og en pdf-udgave af bogen med. Så ved du, at materialet ender hos redaktøren. Pakkepost kan være langsomt og upålideligt og kuverter kan blive forlagt.
Mange har efterhånden vænnet sig til at læse bøger på skærme, og en .pdf er på mange måder nemmere at arbejde med og tage noter i og trække citater fra, end en papirbog. Så i nogle tilfælde vil du opleve, at avisen slet ikke behøver en trykt udgave.
Som udgangspunkt kan du altså sende en pdf af bogen med i din mail og så spørge, om du skal sende den trykte bog.
– Vær ude i god tid – men ikke for god …
Aviser er ’hurtige medier’ og du skal som hovedregel henvende dig ca. to uger før din bog udkommer. Det giver redaktøren tid til at vurdere, om bogen er egnet for avisen, og i bedste fald få en anmelder til at levere en anmeldelse. Sender du i meget bedre tid end to uger, risikerer henvendelsen at blive parkeret i en bunke eller drukne i andre e-mails og blive glemt. Giver du omvendt ikke avisen tid nok til at de kan bringe en anmeldelse på udgivelsesdagen, så skal du ikke regne med at komme i betragtning.
– Tænk i alternativer til den klassiske anmeldelse
I din henvendelse til redaktøren kan du med fordel lægge op til flere mulige veje at gå. Når nu chancen for en anmeldelse er så lille, som den er, hvad så med samtidig at foreslå interview-muligheder. Måske din bog som hele eller som genre ikke rigtig passer i avisens profil, men at der er aspekter ved den, som kunne være relevante at have en ’samtale’ om.
OK, din nye bog om at strikke er måske ikke hot stuff for Kristeligt Dagblad, men det kan være, at der er noget med de fællesskaber og samtaler, som kan være omkring strikning, kan vinkles, så de alligevel bliver relevante i forhold til avisens dna.
Nej, arbejdet er ikke slut med at skrive bogen. Du, dit forlag eller din presserådgiver skal arbejde for at få omtale!
– Vær klar til at reagere hurtigt
Når du har kontaktet en redaktør om en anmeldelse, så vær beredt på at kunne respondere hurtigt, hvis du bliver bedt om at levere billeder, om at stille op til interview osv. Avisen er som sagt et hurtigt medie, og der er ikke tid til at vente – avisen skal i tryk hver eneste aften.
#
Tak til kulturredaktør Michael Bach Henriksen ved Kristeligt Dagblad for inspiration.
**************************************
Tilføjelse d. 6/6 2024:
Stor kortlægning af avisernes boganmeldelser i 2023 – på Bogmarkedet.dk
Find artiklen her – den er åben for alle.
**************************************