Site logo
Bogportalen – sådan får du din bog i distribution til boghandlerne
Bogportalen - sådan får du din bog i distribution til boghandlerne

Af Karsten Pers

#nytforlag #selvudgiver #debutant

 

Når din bog er skrevet, redigeret færdigt og grafisk tilrettelagt til tryk, sender du eller din grafiker trykfilerne til et trykkeri, og trykkeriet vil i den forbindelse spørge dig, hvor de skal sende bøgerne hen.

Hvis du ønsker at sælge din bog gennem forhandlere – typisk boghandlere og web-boghandlere – har du to muligheder. Du kan få leveret bøgerne hjem til dig selv og selv stå for salg og distribution til boghandlerne. Eller du kan benytte én af de to bogdistributører, Dafolo og DBK, som så varetager den fulde opgave med lager og distribution for dig.

Uanset hvad du vælger, skal du tilmeldes det, der hedder Bogportalen, som er det værktøj for salg og markedsføring, som alle forhandlere bruger.

Hvad er Bogportalen?

Du kender kundesiden af Bogportalen fra alle web-boghandlere. Næsten alle de tekster og billeder, du finder om bøger på webboghandlerne, er data, som forlagene har lagt ind i Bogportalen, og som forhandlerne trækker derfra.

Går du ned i din lokale boghandel og spørger efter en bog, som ikke står på hylden, så slår boghandleren titlen op på sin skærm – i Bogportalen.

Og når du afgiver en bestilling på en webshop eller i din boghandel, så går der en ordre afsted til forlaget eller dennes distributør, alt efter hvilken model, de har valgt.

Bogportalen er altså det centrale værktøj for salg og markedsføring af bøger.

Kundesiden som de fleste kender (klik for større billede):

Klik for fuld størrelse

 

Sådan ser Bogportalen ud – logget ind

Når du har fået adgang til Bogportalen, opretter du hver ny titel enkeltvist.
Her opretter du din bog med de informationer, som skal ligge offentligt tilgængeligt på webshops: Titel, beskrivelse, format, omslag, udgivelsesdato, udgave m.v. Desuden udfylder du information til forhandlerne om handelsbetingelser, vejledende udsalgspris, forhandlerrabatter og mange andre praktiske data.

Det ser sådan her ud (klik for større billede):

 

Hvad skal du så vælge som distributionsløsning – en ekstern bogdistributør eller egendistribution?

Model 1 – sådan fungerer distribution med bogdistributør

Der er kun to distributører at vælge mellem i Danmark – Dafolo og DBK. Det er store lager- og logistikcentre med millioner af bøger på lager, klar til at blive sendt ud til forhandlerne.

Bogdistributionen modtager dine bøger fra trykkeriet og varetager så lagerføring, ekspedition og forsendelse af ordrer, som kan komme via Bogportalen, fra forlagets egen webshop eller ved at forlaget selv indtaster ordrer i Bogportalen. Ordrerne pakkes i kasser med samlede forsendelser til hver boghandel og sendes typisk afsted samme dag.

Ved månedens afslutning modtager forlaget en opgørelse af salget og udgifterne til distribution. Og forlaget kan også løbende følge salgstal, lagerbeholdning, rapporter m.m.

Alle større forlag i Danmark benytter denne løsning. DBKs og Dafolos brugerinterface og funktioner er forskellige, så vælger du at benytte distributør, så prøv at sætte dig lidt ind i, hvad de hver især tilbyder, og spørg evt. i NewPub-gruppen eller andre Facebook-grupper, hvad dine kolleger anbefaler.

Spørg til forskellige typer aftaler

Vær også opmærksom på, at der findes forskellige distributionsaftaler, at vælge mellem, hos begge distributører. Alt efter hvor mange titler, hvor store oplag og hvor stort salg du forventer, kan du hos både Dafolo og DBK få aftaler, der matcher dit behov. Så tag indledningsvist en snak med deres kundeservice, om hvad der passer bedst økonomisk til din situation.

Model 2 – sådan fungerer egendistribution af bøger

Du kan også vælge at have eget lager og distribution direkte fra forlaget/hjemmefra. Du skal så kontakte DBK for at få oprettet dig med en tilslutningsaftale til Bogportalen. Oprettelsen alene koster 7500 kr. + moms, og dertil kommer ca. 1-2 kroner i gebyrer pr. ordre. Det er derfor næppe nogen økonomisk attraktiv model, medmindre du driver egentligt forlag og har et ikke ubetydeligt salg.

I praksis fungerer det så sådan, at du modtager mails fra Bogportalen om hvilke ordrer, der er afgivet fra forhandlere, og så skal du selv pakke og sende bestillingerne til hver forhandler og vedlægge faktura.

Imod egendistribution taler også flere andre faktorer. Ét er f.eks., at du selv skal udføre det praktiske arbejde med pakning og indlevering til forsendelse. Det kan være hyggeligt, når er er tid, og giver mulighed for at lægge fx lidt reklamegaver ved, men det kan også blive krævende, for det skal gøres dagligt, hvis salget begynder at rulle. Og dertil må du forvente en vis tilbageholdenhed blandt boghandlerne med at bestille bøger hos forlag med egendistribution, fordi deres erfaringer nemlig siger, at leveringstiderne kan være svingende. Og boghandlerne bryder sig ikke om at love kunden bogen inden for 2-3 dage, og så kommer kunden forgæves flere gange, fordi forlæggeren lige var på ferie eller overså noget.



Returret og ombytningsret giver forhandleren sikkerhed

Boghandlerne skal nok købe din bog hjem, hvis kunder kommer ind og bestiller den – og endnu bedre, hvis de betaler den med det samme. Det er noget helt andet at få boghandlerne til at købe bogen hjem til at indgå i sortimentet på hylderne. I forhold til hvor mange bøger, der udkommer i Danmark, så er der heller ikke hyldeplads til mere end en brøkdel af dem. Du finder slet ikke alle titler fra selv de store forlag på en gennemsnitlig boghandlers hylder.

Skal du lykkes med at få din bog på hylderne rundt omkring, så skal du altså have en ret attraktiv bog, som boghandleren både har en tro på kan sælges, og som der er en rimelig forhandlerrabat på. Og så hjælper du klart dine chancer ved at tilbyde ombytnings- eller returret.

Det er ikke nogen guldrandet forretning at drive boghandel. Så det er vigtigt for boghandleren at være rimeligt sikker på at få solgt alle varer – og uden at de står på hylderne meget længe og binder likviditet. Kan boghandleren ikke få solgt din bog, så er pengene tabt – med mindre der er aftalt enten returret eller ombytningsret. Begge dele er noget du/forlaget ’hakker af’ under handelsbetingelserne inde i Bogportalen.

Ombytningsret er for forlag, der har noget sikkert at bytte med
Forlag, der har bestsellere og steady-sellere i sortimentet kan nøjes med at tilbyde ombytningsret. Får boghandleren ikke solgt en bog, de har købt hjem som hyldevare, så har de inden for en given periode ret til at ombytte den med en af forlagets sikre sællerter. På den måde får boghandleren sikkerhed, og forlaget får solgt en anden titel.

Returret er boghandlerens bedste sikkerhed med små forlag
Har dit forlag ikke en sikker sællert at ombytte med, så er det en god idé at give boghandlerne ret til inden for en given tidsfrist at returnere indkøbte bøger. Betingelser for returret styres via Bogportalen, hvor en boghandler kan anmode om at returnere, hvorefter forlaget skal godkende anmodningen.

Omkostninger ved ombytning og retur

Når du tilbyder returret følger, at du ikke kan vide, om du reelt har solgt bogen, før fristen for retur er overskredet. Du har måske bøgerne stående ude i boghandlerne, men du risikerer at få dem retur og måtte tilbagebetale, hvad du troede, du havde tjent. Og dertil skal du lægge yderligere forsendelsesomkostninger og håndtering hos dig selv med egendistribution eller hos distributøren, der tager en håndteringsafgift.

Så sælg ikke skindet før bjørnen er skudt! Og lad være med at presse flere bøger ud i boghandlerne, end du har råd til at få retur.

I en senere artikel vi komme nærmere ind på prissætning og forhandlerrabatter. Indtil da kan du spørge dine kolleger i NewPub til råds.


Del artiklen

nyeste
ARTIKLER

artiklens
forfatter