Site logo
“Bogforum 2022 var en succes” – eller var det …?

Udsendt via Bogbrancheguiden.dk’s nyhedsbrev den 12.11.2022

Det 30. Bogforum løb af stablen i den forgangne weekend.

Og Bogforum-sekretariatet var allerede ude mandag og erklære det for en succes:

“Overordnet er det gået rigtig godt med flot besøgstal. Vi er ikke tilbage på det niveau, vi havde før Corona, men til gengæld med vækst både samlet og i forhold til hver enkelt dagsbesøgstal” – fortalte udstillingsleder Andreas Nordkild Poulsen til Bogmarkedet – under overskriften “Bogforum 2022 var en succes”.

Men det, som Andreas Nordkild Poulsen udtaler sig om, er alene Bogforum/Bella Centers egen succes – som opgøres i billetindtægter og antal udlejede kvadratmeter og stande. Han forholder sig ikke til, om udstillerne havde succes!

Og da jeg stillede spørgsmålet om årets erfaringer med Bogforum i NewPubs Facebookgruppe, var det tydeligt, at både udstillere og besøgende kolleger havde temmelig blandede oplevelser. Flere nævner at det hele føltes mindre i år, mange har ikke solgt så godt som de plejer, nogle er skuffede (eller rasende) over deres placering. Men nogen er dog lykkedes tilfredsstillende med en tydeligvis meget velplanlagt og arbejdsom tilgang.

Overvejer du selv at udstille på Bogforum, så er her tre vigtige kriterier for din succes:

– Hvor mange besøgende vil være tilstrækkeligt interesserede i netop den slags bøger eller services, du har at tilbyde?

Bogforum store publikum fordeler interessen tiltagende bredt på børnebøger, comics, kendisser, julegavetilbud, krimier – og så i øvrigt på alle genrer inden for litteraturen. Og som en god kollega med stand for sit litterære mikroforlag, udtrykte det: Selv hvis I.P Jacobsen var stået op af graven for at optræde på Store Scene, så ville der være langt flere tilhørere til Jim Lyngvild ovre på Frydenlunds stand.

– Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed

Kvadratmeterne koster ca. det samme, uanset hvor på Bogforum, du får stand. Men de er langt fra det samme værd. Jo tættere du står på de heltstore forlag og ud til hovedgaderne hen til deres standområder, jo bedre. Kommer du tre meter på den anden side, ned ad en sidevej, om bag en skillevæg, ud til en ydervæg … så kan der være nok så mange tusinde publikummer – de færreste forvilder sig ud i randområderne. Flertallet søger hen hvor projektørerne skinner og det summer af liv. Jeg talte med mange udstillere igen i år, som var fortvivlede (og vrede) over deres placering.

– Kan din succes være andet end bogsalg?

De færreste udstillere sælger nær det antal bøger, de drømmer om. Publikum på bogmesser kommer ikke primært for at købe bøger! De kommer for den samlede oplevelse af at se og høre girafferne, de gode samtaler, møder med venner og bekendte, kaffe og frokoster, overraskelser, og så at købe bøger – med rabat. Så hvis du skal gardere dig mod en ellers ret sikker skuffelse over al den tid og alle de penge du bruger, så sørg for at have flere “varer” og succeskriterier. Kan du sælge et enkelt foredrag eller en workshop, er det mere værd end mange bøger. Måske kan du bruge din deltagelse til at få omtale i lokale medier. Planlæg at mødes med kolleger og sørg for at lære en masse nyt. Få folk til at skrive sig på dit nyhedsbrev. Der er mange muligheder, og vi deler flere inden næste Bogforum.

På NewPubs Facebookgruppe deler udstillere og besøgende forfattere og bogfolk lige nu deres meget blandede erfaringer fra årets Bogforum i tråden her.

Og før kommende bogmesser, kan du altid spørge kollegerne i NewPub til råds. Kom med her.

Del artiklen

nyeste
ARTIKLER

artiklens
forfatter