Jeg har i en anden artikel her på Bogbrancheguiden skrevet om fordelene ved at have en forfatterhjemmeside, hvor man kan vise sine bøger, samle tilmeldinger til nyhedsbrev osv. (Og har man ikke selv en hjemmeside, kan man som i stedet lave en profil på Bogbrancheguiden).
I denne artikel vil jeg komme lidt nærmere ind på salg af bøger fra egen webshop – hvorvidt det er nødvendigt, og hvordan man nemmest og billigst laver en sådan webshop.
Hvad kan en forfatter eller et mindre forlag bruge en webshop til?
Den helt store fordel ved selv at have en webshop til salg af sine bøger, er at man selv bestemmer hvilke produkter, man vil have, og hvad de skal koste.
Det betyder, at du – udover de ‘almindelige’ paperbacks og hardbacks, som man også kan købe via boghandlere – også kan sælge f.eks. signerede eksemplarer af dine bøger.
Eller du kan lave pakker, hvor man kan købe en bog og få ekstra ting som bogmærker, visitkort eller andre sjove ting med fra forfatteren. Det er en sjov ekstra mulighed for at skille sig lidt ud, og det er noget, som dine loyale læsere helt sikkert vil være glad for. Og du kan prissætte disse pakker præcis, som du vil.
En anden vigtig ting er, at når du sælger bøger direkte fra din egen webshop, så slipper du for den forhandlerrabat, som du giver fysiske og online boghandlere.
Når man opretter sin bog på Bogportalen, så sætter man jo en forhandlerrabat, som er boghandlerens betaling for at tage din bog hjem og sælge den for dig. En høj forhandlerrabat øger sandsynligheden for, at boghandlerne vil tage bogen hjem til butikken. Men hvis du også selv har en kasse bøger stående derhjemme, som du sælger via din egen webshop, så slipper du for at afstå forhandlerrabat på disse.
Det gælder dog også om at være realistisk mht. salget på egen webshop. Der er ingen tvivl om, at langt de fleste læsere hellere køber en bog via Saxo.com eller Bog-ide.dk end på din lille webshop. Det skyldes blot, at de allerede kender disse store online boghandlere og derfor føler sig mere trygge ved at handle der. Men fra egen erfaring kan jeg se, at de loyale læsere – dvs. dem, der følger mig på de sociale medier og i nyhedsbrevet – de springer gerne ind på min webshop og køber bogen, så snart jeg fortæller, at nu er den tilgængelig.
Så til de loyale kunder og til de mere specielle bogpakker er det helt oplagt at have egen webshop.
Kan man sælge sine e-bøger via egen webshop?
Ja, de fleste webshops er opbygget således, at man godt kan sælge digitale produkter. Her opretter man et produkt, men i en digital variant, hvor man så indsætter et link, der sendes til kunden efter betaling. Så langt, så godt.
Jeg vil dog ikke anbefale at sælge sine e-bøger via sin hjemmeside, for det er noget mere usikkert mht. deling, end hvis du sælger dine e-bøger via Publizon.
På din egen webshop sender du et link, og dette link kan kunden i princippet dele med andre, og så risikerer du, at din e-bog bliver delt rundt.
Her har Publizon jo nogle helt andre sikkerhedsforanstaltninger for deling, så når man køber en e-bog via en online boghandler (der kører via Publizon), så er der en kodning på, der forhindrer deling af e-bogen.
Så jeg vil sige, at det ikke er risikoen værd at sælge sine e-bøger på egen webshop, når det fungerer så fint at få dem distribueret via Publizon.
Kan en forfatter/mindre forlag nøjes med at sælge sine bøger på sin egen webshop?
Det korte svar på det spørgsmål er nej …
Biblioteker og boghandlere vil som hovedregel kun indkøbe bøger via Bogportalen, så derfor er det vigtigt, at bøgerne er oprettet her. Via Bogportalen kommer dine bøger også automatisk ud på alle online boghandler-sider, så læserne kan købe dem der.
For at få sine bøger på Bogportalen skal man have en aftale med en af de store distributører i Danmark, f.eks. DBK (der står bag Bogportalen) eller Dafolo (vær obs på at de må opkræve gebyr for oprettelse på Bogportalen) eller via en Print on Demand-løsning som f.eks. Saxo Publish eller BoD, for at nævne et par muligheder.
Med en aftale med en distributør er du altså sikker på, at dine bøger bliver tilgængelige for boghandlere og biblioteker. Og herefter kan du se på, om det vil være en god idé for dig også at have egen webshop.
Hvad koster det at have en webshop på sin forfatterhjemmeside?
Faktisk behøver det ikke at være den helt store udgift at have en webshop tilknyttet sin forfatterhjemmeside.
Hvis du i forvejen har en hjemmeside, der er opbygget i WordPress, så kan du installere pluginnet, der hedder ‘Woocommerce’, der gør det muligt at oprette og sælge varer via hjemmesiden. Dette plugin koster ikke noget.
Herudover skal du have en betalingsløsning, og her findes der mange udbydere, der ikke koster noget fast at bruge, men kun trækker et gebyr, når du sælger en vare. Her plejer jeg at anbefale Quickpay.net og Clearhaus.com/dk, men der findes også andre løsninger som f.eks. Pensopay.com. Her skal man kontakte den betalingsudbyder, man ønsker, og efterfølgende sætte dette op i Woocommerce, typisk via et specifikt plugin til dette.
Med dette setup betaler du altså kun en lille smule, når du har solgt noget.
Har du ikke selv mod på at opsætte shopmodulet på din hjemmeside, så kan du finde mange webdesignere, der kan hjælpe med dette. Prisen herfor vil afhænge af hvordan den hjemmeside, du har i forvejen er opsat, men et godt bud er, at prisen vil ligge på mellem 2-5.000 kr. for opsætning af en shop på en eksisterende hjemmeside.
Skal hjemmeside med shopmodul laves helt fra bunden vil jeg skyde på en pris fra kr. 8.000 og opefter, igen afhængig af øsnker og opgavens omgang.
Få professionel hjælp til din webshop
Tag gerne et kig på de dygtige webdesignere her på Bogbrancheguiden, der til en fornuftig pris kan opsætte alt det tekniske, så du blot skal oprette de produkter/bøger, som du gerne vil sælge, og så du blot skal behandle bestillingerne.
Du finder vores webdesignere via dette link.