Site logo
Sådan får du din bog på Amazon og markedsfører den – GRATIS
Kom gratis i gang med at sælge din bog på Amazon

Vidste du, at det er helt gratis at sætte sin bog til salg på Amazon? 

Og der findes faktisk også måder, hvorpå du kan skabe opmærksomhed omkring bogen og skaffe salg – helt gratis.

Jeg har i andre artikler skrevet om, hvilke markedsføringsmetoder jeg selv bruger til at sælge min mands bøger, og disse indeholder adskillige betalte annonceringsmetoder sammen med en række gratis værktøjer. Men hvis man har god tid og ikke har noget mål om at sælge mange bøger om dagen lige med det samme, så kan man faktisk nå rigtig langt uden at betale en eneste krone.

Det vil jeg fortælle lidt om i denne artikel.

Først det basale – bogen skal være i orden

Du er selvfølgelig nødt til at have en færdig bog, der er god. Hvis bogen ikke bliver godt modtaget af læserne og ikke får andet en dårlige anmeldelser, er det ligegyldigt, hvad du gør, så vil den aldrig blive en succes. 

Så sørg for, at din bog er gennemarbejdet og korrekturlæst, og at du har et flot cover, der passer til genren. 

Sørg også for, at bogen er korrekt og godt oversat til engelsk. Amazon er der, hvor de amerikanske/engelske/canadiske læsere finder deres bøger, og din bog skal konkurrere med frygtelig mange andre.

Når du mener, at din bog er klar til det engelsksprogede marked, kan du sætte den til salg på Amazon.

Upload dit bogmateriale til Amazon

Første skridt er at oprette en konto hos KDP Amazon: https://kdp.amazon.com/

Her skal du indtaste forskellige oplysninger og udfylde nogle skatteblanketter, så de ved, om de skal tilbageholde skat af dine royalties eller ej.

Når det er gjort, får du adgang til din ‘Bookshelf’. Her kan du så oprette din bog i de formater, du ønsker (ebog, paperback og hardback). Jeg vil foreslå at oprette den som både ebog og paperback, hvis du har mulighed for det. Det er forskelligt, hvad læserne foretrækker, og så har de noget at vælge imellem.
Det er altid godt givet ud at søge i KDP Amazons artikler vedr. krav til format osv. For de har deres helt egen ‘trim sizes’, som de tillader, og det kan sagtens være, at kravene er anderledes, end hvad dit danske trykkeri skulle have. Men de har mange hjælpeartikler, og de har også en Cover Calculater, der udregner din rygbredde ud fra dine valg: https://kdp.amazon.com/cover-calculator.

Inden du uploader din bog er det også en god idé at se på hvordan dine konkurrenter prissætter deres bøger, så du kan prissætte derefter. Du skal forvente, at priserne på Amazon generelt er en del lavere, end du er vant til fra Danmark, og du tjener derfor også mindre pr. solgt bog. Men til gengæld er der et kæmpestort marked af sultne læsere, der netop finder deres bøger på platformen, så det er også nemmere at få en større volumen på sine salg. Som eksempel er min mands ebøger prissat til 4.99 dollars og paperbacks er prissat til 16.99 dollars, og herfra tager Amazon sin del.

Bemærk: Det er helt gratis at sætte sine bøger til salg på Amazon. De tager deres bid af kagen, når der sælges en bog.

Opret en forfatterprofil på Amazon

Når du har uploadet bogen til Amazon, er det en god idé at oprette en forfatterprofil og knytte den til bogen. Du laver en profil her: https://author.amazon.com/

Fordelen er, at du kan få lov at fortælle lidt mere om din baggrund, at der er ét samlet sted til visning af alle dine bøger (hvis du har mere end én), og at læserne kan ‘følge’ dig på Amazon og få besked, når du har en ny udgivelse.

Markedsføring af din bog

Når blot din bog ligger tilgængelig på Amazon, kan du sagtens være heldig at sælge nogle eksemplarer, selvom du ikke promoverer den. Man indtaster jo nogle nøgleord, når man opretter sin bog, og sammen med bogtitlen kan det være, at netop din bog lige rammer det, som en læser søger efter på platformen.

Men realiteten er, at din bog konkurrerer med mange millioner andre bøger. Og hvis bare en håndfuld af konkurrenterne i din genre laver markedsføring, så er det disse, der vil blive købt i stedet for din.

Har man ikke pengene til betalt annoncering endnu, kan man dog fint komme i gang med at markedsføre sin bog gratis.

Du har måske hørt disse metoder nævnt før, men nu vil jeg lige opliste de gratis metoder, som jeg selv bruger og finder mest effektive.

Facebook-grupper

Der findes rigtig mange læsergrupper på Facebook, hvor du som forfatter kan interagere, komme i kontakt med læsere og måske endda få lov at vise din bog en gang imellem.

Når man gerne vil vise sin bog i en Facebookgruppe, er det en gylden regel, at man ikke blot skal melde sig ind i gruppen, smide et promo-opslag op og så i øvrigt forsvinde igen. 

Det virker aldrig, og man bliver sikkert smidt ud af gruppen igen, hvis man kun laver selvpromovering. 

Men hvis man er nogenlunde aktiv, kommenterer på andres opslag, laver opslag om andres bøger, så kan man tillade sig lidt mere. Så kan man – på en elegant måde – anbefale sin egen bog, når der bedes om specifikke anbefalinger, som netop din bog matcher. Og så er det, at man kan få bolden til at rulle lidt. For når du begynder at have nogle salg, kan du være heldig, at én af disse læsere anmelder din bog i en Facebookgruppe, hvor du så kan kommentere og takke for anmeldelsen.

Hvis du søger på din genre, kan du helt sikkert finde en række grupper, som du kan melde dig ind i og se, om de er gode, dvs. med mange ‘rigtige’ opslag hver dag. Der findes også mange grupper, der kun har opslag med selvpromovering, og disse er intet værd.

TikTok

Hvis man – gratis – vil nå et stort publikum, er TikTok helt oplagt. 

Det er en social platform, hvor man kan uploade videoer og nå en masse læsere via hashtags som f.eks. #horrorbooks, #reverseharemromance, #highfantasybooks, #postapocwithatwist osv. Som jeg har vist med disse hashtags, kan man være ret specifik og finde læsere, der søger lige netop efter den niche, man skriver i. 

Det kan bestemt være overvældende at begynde på TikTok, fordi det er en video-platform, men man behøver ikke at vise sit ansigt, hvis man ikke har lyst. Man kan fint lave andre bog-relaterede videoer.

Vil du gerne vide, hvordan du kommer godt i gang med TikTok, vil jeg anbefale at læse denne artikel, hvor jeg går meget mere i dybden med mulighederne.

Dette gør jeg selv i forhold til bog-markedsføring

Da jeg selv startede med at promovere min mands bøger, gjorde jeg ikke som ovenfor nævnt. Men det er kun, fordi jeg ikke kendte til det store potentiale.

Jeg gik ret hurtigt i gang med at annoncere på Facebook (fordi det var noget, jeg havde erfaring med) for at skabe trafik og salg, og det satte gang i det hele for os.

Først senere fik jeg øjnene op for de store muligheder på TikTok, og jeg har nu min egen konto, hvor jeg poster en video om dagen. Herudover har jeg slået mig sammen med en håndfuld andre forfattere i samme genre, og vi har lavet en gruppe-konto, hvor vi hver poster et par gange om ugen, og så giver det tilsammen rigtig mange videoer og efterhånden ret mange følgere.

Derudover har jeg for et par måneder siden fundet en rigtig god Facebook-gruppe, der passer til min mands genre. Der er rigtig mange læsere i, og også et par håndfulde aktive forfattere. Der er jeg ret aktiv, og da jeg også læser meget i genren, nyder jeg at poste om læste bøger og få en snak med pågældende forfatter, hvis han/hun er i gruppen. Det giver også goodwill den anden vej, og opslag om min mands bøger er blevet positivt modtaget. I denne gruppe er læserne meget positive overfor selvudgivere (indie authors), og den type grupper er jo guld værd.

Facebookannoncering er stadig den kanal, jeg bruger flest annoncekroner på, men vi annoncerer også via Amazon ads, ligesom vi ved nye udgivelser kan finde på at promovere via betalte nyhedsbreve. 

Jeg kan måle salg via både Facebook og Amazon ads, men selvom jeg ikke kan måle de salg, der kommer ind via TikTok og Fb-grupperne, er jeg overbevist om, at de ikke er uvæsentlige. Siden jeg begyndte på TikTok, har jeg set en stor stigning i salg af paperbacks (TikTok’ere foretrækker paperbacks), og jeg kan også se et opsving i salg, hvis jeg har uploadet en video, der har fået ekstra mange visninger (min rekord er at få 37.000 visninger af en video om den første bog i min mands trilogi).

Vi sælger pt, gennemsnitligt 60 bøger om dagen fordelt på ebøger, paperbacks og downloads via Kindle Unlimited, og målet er at nå op på 100 inden 2023 er omme. Og både Facebookgrupperne og TikTok spiller en stor rolle i min strategi for at nå det mål. 

At begge dele er gratis – og dermed tilgængelige på et begrænset opstartsbudget – er bare en ekstra bonus.

Ligesom alt andet nyt kan Amazon virke uoverskueligt at komme i gang med. Men at vi oversatte min mands bøger til engelsk for at nå de amerikanske læsere, har været den helt rigtige karrieremæssige beslutning. Så hvis man har modet – og tiden til at sætte sig ind i det – kan Amazon klart anbefales som et alternativ – eller tillæg – til udgivelse på det danske marked.

Del artiklen

artiklens
forfatter