Site logo
Kom i gang med at sælge din bog i udlandet via Amazon
Udgiv din bog i udlandet via Amazon

Hvis du som selvudgiver gerne vil i gang med at sælge din bog i udlandet, så bør du overveje, om KDP Amazon kunne være en god løsning for dig.

Herhjemme i Danmark kender vi godt Amazons platforme, hvor man kan købe alt mellem himmel og jord. Men vidste du, at Amazon faktisk netop startede som en online boghandel?

Det er måske ikke noget, man tænker over nu, men når man beskæftiger sig med salg i f.eks. USA og England, så kan man tydeligt mærke, at disse læsere er fuldstændig vant til at købe deres bøger via Amazon, eller også læser de alle deres bøger via ‘Kindle Unlimited’ (Amazons streamingtjeneste for ebøger). Hvor man på det danske marked kan se, at der skal meget presseomtale til for at skabe en efterspørgsel – især for ukendte forfattere – så er de udenlandske læsere meget mere villige til at afprøve nye forfattere. Det har selvfølgelig også noget at gøre med, at priserne generelt er en del lavere på Amazons platforme, så dette er selvfølgelig også noget, man skal tage med i sine overvejelser. I det hele taget fungerer tingene meget anderledes på Amazons bogplatform, og spillereglerne for betalt og organisk markedsføring er også en del anderledes.

Efter at have stiftet bekendtskab med både det danske marked og det udenlandske (engelsktalende) marked på vegne af en relativt ny forfatter, ser jeg dog uendeligt store muligheder i Amazons platform. Der er en masse, man selv kan gøre for at øge sit salg og lave markedsføring, og så er der også en stor tilfredsstillelse i at nå ud til en masse læsere, der elsker din bog.

Så hvis du har en engelsksproget bog eller har fået din bog oversat, så læg endelig med her. Jeg nævner primært de engelsktalende markeder, men hvis din bog er oversat til italiensk, så gør præcis de samme faktorer sig gældende på det italienske marked.

I denne artikel vil jeg kort opridse nogle af de vigtige faktorer, man kommer til at beskæftige sig med, hvis man vælger at udgive via Amazon.

Amazons forskellige platforme

Noget, man ikke tænker over, før man kommer i gang, er at Amazon har en del forskellige platforme. Amazon.com er den mest udbredte og er den, som amerikanerne handler på. Men ønsker man at sælge til Storbritannien er det Amazon.co.uk. På samme måde har Australien og Canada også deres egne platform, for lige at nævne de største engelsktalende lande.

Når man uploader sin bog til KDP (det hedder Amazons selvudgiver-kontrolpanel), skal man vælge hvilke af alle platformene, man ønsker sin bog udgivet på.

Hvis man skal lave en prisnedsættelse eller man ønsker at køre Amazon ads, så gør man også dette separat pr. platform.

Tommelfingerreglen er, at det er en god idé at starte med Amazon.com, da det klart er det største engelsketalende marked, Og hvis salget kører godt her og man får profit, så kan man udvide til at køre markedsføring på de øvrige engelsktalende platforme.

Amazons algoritme og ranglisterne spiller en stor rolle

Amazon har mange ranglister. Der er den overordnede, der fortæller hvor på ranglisten din bog ligger i forhold til de andre 8 millioner bøger på Amazon. Herudover har hver kategori og underkategori også en rangliste, der viser top 100 af både betalte og gratis bøger.

Især den overordnede rangliste er værd at holde øje med.

Det er den fordi, at hvis du når højt op på ranglisten, så ser algoritmen, at det er en god bog (som folk kan lide at købe), og så begynder Amazon – helt af sig selv – at vise bogen til læsere, som surfer rundt i Kindle Store. Du ved, via de der karruseller, hvor Amazon anbefaler andre bøger. Og det bliver jo først rigtig sjovt, hvis Amazon faktisk af sig selv promoverer din bog til læserne, uden at du behøver at betale for annoncer. Så derfor er det altid en god idé at have ranglisten for øje, når man laver promoveringsarbejde.

Hvordan kommer du højt op på ranglisten?

Ranglisten påvirkes udelukkende af antal salg og downloads. Et download via Kindle Unlimited tæller lige så meget som et betalt salg af e-bogen.

Positive anmeldelser af din bog gør ikke nogen forskel for, hvor din bog ligger på ranglisten.

Ranglisten ændres ca. hver time, og hvis man holder godt øje med den, kan man også se, hvordan man nogle gange stiger meget, uden at der er registreret nogen salg – og så ved man, at der er én eller flere, der har downloadet bogen via Kindle Unlimited.

Men man kan godt blive lidt skør af at se på den rangliste, for man kan hurtigt ryge op, men man kan sørme også hurtigt ryge ned igen, hvis ikke man fortsætter med at have stabile salgstal.

Bestseller-listerne for hver kategori og underkategori tager udgangspunkt i den overordnede rangliste, og så tager den simpelthen bare de bedst rangerede i nævnte kategori. Så igen – her betyder anmeldelser og andre ting ikke noget for dine muligheder for at komme til tops i bestsellerlisten. (De betyder dog noget for din konverteringsrate, for købere kan godt lide mange positive anmeldelser og en lækker salgsside. Men nu er vi ovre i et andet emne.)

Så meget får du i royalty af dine salg på Amazon

Royalties af ebøger på KDP Amazon

Du får 70% royalty af din ebog, hvis du har prissat den mellem 2.99 og 9.99 dollars. Vælger du en pris under eller over dette, får du kun 35%. Vær også obs på, at for hver solgt ebog trækker Amazon også et lille gebyr på 0,06 dollars.

Læs mere om royalties på ebøger her.

Royalties af paperbacks på KDP Amazon

Paperbacks får du en royalty på 60% af. Du skal dog være opmærksom på, at du betaler tryk-omkostningerne ud af din andel på 60%.

Så hvis du f.eks. sælger en paperback på 20 dollars, så fratrækkes først KDP’s andel på 40% (dvs 8 dollars), så du har 12 tilbage. Herfra skal så trækkes tryk-omkostningerne, der varierer alt efter størrelse og sider på din bog. Hvis vi siger at disse udgifter ligger på 5 dollars, så har du 7 dollars tilbage i royalty, når du sælger en paperback til 20 dollars.

Læs mere om royalties på paperbacks her.

Royalties via Kindle Unlimited

Du kan vælge at sætte din bog i ‘Kindle Select’. Det giver dig et par ekstra mulighed for tilbud og promoveringer – og vigtigst af alt, så gør det din bog tilgængelig for læserne i Kindle Unlimited (Amazons streamingtjeneste).

Når en kunde har et abonnement på Kindle Unlimited, så betaler de et beløb til Amazon hver måned, og til gengæld kan de så downloade bøger gratis. Kun de bøger, der er med i Kindle Select og Kindle Unlimited, selvfølgelig.

Der er et par rigtig fede ting ved denne løsning. For det første, så tæller hver eneste download som et salg i Amazons store algoritme, der udregner salgs-ranglisten. Og det er jo vigtigt, for jo højere din bog er på denne liste, jo større mulighed er der for at Amazon (af sig selv) anbefaler din bog til andre læsere på Amazons platform.

Så hver gang din titel downloades via KU, får den et boost op ad ranglisten. Men du tjener faktisk først royalty i det øjeblik brugeren rent faktisk læser din bog, for man bliver betalt pr. antal læste sider-

Når man bliver betalt for sidelæsninger (KENPC), så er det en pose penge, som KDP deler ud hver måned. Så man kender ikke det præcise beløb før måneden er gået, men det ligger normalt på mellem 0,004 og 0,005 dollars pr. sidelæsning. Det er normalt en smule mindre, end hvis brugeren havde købt bogen som e-bog, men det kan godt blive en vigtig del af indtægten, så man bør bestemt overveje, om man vil gøre sin bog tilgængelig for Kindle Unlimited-læsere.

Markedsføring af bøger på Amazon

Mange af de ting, man ville gøre for at markedsføre sin bog på det danske marked, er de samme ting, man ville gøre for at markedsføre sin bog på Amazon. Presseomtale er altid godt, og det er også vigtigt at have en forfatterhjemmeside og at få folk til at tilmelde sig et nyhedsbrev, hvor du kan fortælle om dine nye udgivelser.

Men herudover er der også nogle helt nye – og oplagte – muligheder for markedsføring, når man prøver at nå det udenlandske publikum.

Facebookannoncering er f.eks. meget benyttet til at skabe salg. Via Facebook kan du lave en annonce, der er målrettet folk, der er interesserede i forskellige forfattere eller genrer, og du kan tilmeld målrette folk, der godt kan lide Kindle Store og Amazon. Så med et flot billede og en fængende tekst kan du få læserne ind på din Amazon-side og få dem til at købe din bog. Det er en rigtig god måde at få de første par salg i hus og at skaffe nogle anmeldelser af din bog på Amazon.

Man kan også køre annoncering på Amazons egen annonceplatform. Dette er en del mere tricky, da man skal læse og analysere en hel masse tal, og ofte giver dette et positivt resultat når man i forvejen er relativt højt oppe på ranglisten. Men det er en rigtig god mulighed, og ønsker at man selvudgive på Amazons platform, så er Amazons ads noget, men bør sætte sig ind i, for at kunne skalere sine salg op.

Jeg håber, at denne artikel har givet dig blod på tanden til at afprøve Amazons selvudgiverplatform.

Der findes forskellige bøger omkring emnet (‘Amazon Unleashed’ af David Gaughran er en god introduktion til emnet), så hvis man har tid og gå-på.mod, så kan man virkelig nå vidt via Amazon.

Her på Bogbrancheguiden.dk har vi også konsulenter, der kan hjælpe dig i gang med at sælge via Amazon – dem finder du via dette link.

Del artiklen

artiklens
forfatter