Dato for interview
18/2-2024
Af Karsten Pers og Sarah Jacobsen
Per Jacobsen, født 1981, er en dansk forfatter, der bor i Spanien, men har sine primære læserskarer i USA og England.
Han fik sin litterære debut i 2018, da han vandt en skrivekonkurrence og skrev kontrakt med et traditionelt forlag, der udgav hans debutroman i Danmark. Siden da har Per skrevet 6 yderligere bøger, der alle er udgivet via eget forlag og oversat til engelsk, hvorefter bøgerne for alvor fik succes i udlandet. Han skriver primært i thriller/horror-genren, ofte med et psykologisk twist.
Som det helt sikkert er tilfældet for mange andre aspirerende forfattere, så skrev jeg min første bog i weekender og på ferier over flere år. Det var en drøm, der gik i opfyldelse, da jeg stod med det færdige manuskript i hånden – og endnu mere, da et traditionelt forlag sendte mig en forlagskontrakt og gerne ville udgive den.
Processen med min første bog lærte mig meget omkring forlagsverdenen – på godt og ondt – og jeg fik jeg også meget med fra mit samarbejde med redaktøren på mit første manuskript. Men jeg har ikke et sekund fortrudt, at jeg har udgivet de efterfølgende bøger på eget forlag, hvor jeg selv havde kontrollen med alting. Ikke mindst har beslutningen om at oversætte dem til engelsk været afgørende, for det er mine internationale bogsalg, der har givet mig økonomisk mulighed for at være forfatter på fuld tid.
Jeg har skrevet meget forskellige bøger. Min lange debutroman skrev jeg, fordi jeg havde noget på hjerte og et behov for at fortælle netop denne historie.
Min næste bog, Udhængt, var lidt et eksperiment. Jeg ville se, om jeg kunne skrive en bog, der nærmest udspillede sig som en actionfilm, hvor hvert eneste kapitel pressede handlingen fremad. Det var et plot, jeg så for mig i filmscener, og generelt er det også det, som læserne reagerer positivt på. Det var meningen, at Udhængt blot skulle være én bog, men da vi udgav den i udlandet via Amazon, fik vi rigtig mange forespørgsler på en fortsættelse. Derfor skrev og udgav jeg Udhængt 2 og 3 i løbet af det efterfølgende år. Og det var et godt valg, for det er nemmere at gøre sine udgivelser profitable, når man har en serie.
Nu, hvor jeg arbejder på fuld tid som forfatter, så ser jeg på det som ethvert andet arbejde. Et arbejde, jeg elsker, men dog et arbejde. Det betyder, at jeg sætter mig ved tastaturet og skriver det antal sider, jeg har sat som dagligt mål for mig selv – også på de morgener, hvor jeg vågner og ikke rigtig har lyst. Det er ikke så tit, det sker, men jeg synes, det er vigtigt at have denne tilgang til mit job.
Det betyder også, at jeg typisk har første udkast af et manuskript skrevet på 3-4 måneder. Jeg har som regel nogenlunde styr på plot og karakterer, inden jeg begynder at skrive, og da jeg læser og redigerer løbende, er det første udkast ikke voldsomt langt fra den færdige version.
Efter at et par betalæsere og jeg selv har gennemarbejdet manuskriptet igen, er det klar til korrektur, opsætning og udgivelse på det danske marked. Herefter oversætter jeg bogen til engelsk, sender den til min amerikanske korrekturlæser, og så udgives den via Amazon på det internationale marked.
Min hustru står for meget af det praktiske i vores fælles forlag, så hvor jeg koncentrerer mig om at skrive samt at opsætte og lave bogcovers, står hun for lanceringsplaner, at finde arc-læsere, skrive nyhedsbreve samt den efterfølgende markedsføring.
Da vi nu har været møllen igennem med en del udgivelser, kører denne proces med at få en bog fra færdigt manuskript og ud på markedet virkelig effektivt og strømlinet.
Jeg elsker at skrive om helt almindelige mennesker, der bliver sat i ekstremt pressede situationer og tvunget til at skulle træffe svære beslutninger. Det er et tema, som går igen i alle mine bøger, dog mest udtalt i Udhængt-trilogien og i Tørke. Begge historier finder sted under en eller anden form for global katastrofe, men det primære fokus ligger ikke der. Det primære fokus er på mine hovedpersoner, deres handlinger, deres indbyrdes forhold og deres beslutninger. Det er det psykologiske aspekt, der interesserer mig mest.
I slutningen af 2023 udkom Tørke, som nok er den bog, jeg indtil videre er mest stolt af. Det er en bog, der behandler meget dybe emner og forholder sig til ting som alvorlig sygdom og aktiv dødshjælp. Den handler om en far, der strander på den udtørrede havbund sammen med sin 7-årige datter, da vandet i verdenshavene pludselig forsvinder. Han må så forsøge at holde dem i live, samtidig med at han prøver at holde sin datters humør oppe i en komplet håbløs situation.
Som med mine andre bøger handler denne ikke om, hvorfor vandet forsvinder. Den handler om de hjerteskærende beslutninger, den stakkels far bliver nødt til at tage undervejs. Det psykologiske pres, han er under.
For mig har den helt store forskel ikke blot været at udgive selv, men at tage skridtet og oversætte bøgerne til engelsk og udgive i udlandet. Det var her, jeg fandt min læserskare og fik succes. Og det var ikke sket, hvis jeg var fortsat med traditionelle danske forlag.
Da jeg var debuterende forfatter, synes jeg selvfølgelig, at det var fantastisk, at et etableret forlag ville udgive min bog. Glæden var dog kortvarig, for det gik hurtigt op for mig, at forlaget gjorde meget lidt ud af PR og markedsføring.
Så da jeg skrev næste bog, var der ingen tvivl om, at pengene skulle i min egen lomme i stedet. Ergo blev vores forlag, HumbleBooks, grundlagt. Som nævnt ovenfor spiller min hustru også en stor rolle i forlaget, og da vi tilsammen har baggrund indenfor redaktion, grafik, markedsføring og web, kan vi lave langt det meste forlagsarbejde ’in-house’ alligevel. Og så elsker vi selv at have kontrol over alle aspekter i processen.
Ja, det er helt anderledes. De amerikanske læsere er vant til at købe både ebøger, paperbacks og hardbacks via Amazon-portalen, så der er slet ikke samme behov for at få sin bog i de fysiske boghandlere for at gøre opmærksom på den. Og der er god opbakning omkring ’indie authors’ blandt de amerikanske læsere, der nærmest er stolte af at opdage nye forfattere, og som hurtigt bliver store fans.
Amazon er en on-demand-løsning, hvor man ikke har nogen udgifter, men modtager månedlige royalties af både salg af ebøger og printede bøger. Det gør det nemt at komme i gang. Og så har de også en streamingløsning, hvor man bliver betalt pr. side. En markant forskel er, at man generelt prissætter lavere, men til gengæld er det nemmere at sælge et større antal bøger.
Som med alt andet er det dog vigtigt, at man markedsfører sine bøger. Og her oplever vi, at der er mange flere muligheder i udlandet. Her fungerer Facebook-annoncer rigtig godt, det er muligt at annoncere på Amazons egen platform, der findes såkaldte promo-sites, som udsender daglige mails om bogtilbud til tusindvis af genrelæsere og meget mere. Af gratis markedsføringsmuligheder bruger vi også TikTok, læsergrupper på de sociale medier og Facebook, og vi har meget fokus på at få mine læsere til at tilmelde sig mit nyhedsbrev, så de automatisk får besked om nye udgivelser.
For os har det været altafgørende, at vi har disse markedsføringsmuligheder. Og de findes bare ikke i Danmark, desværre.
Derudover oplever vi, at der er et rigtig godt samarbejde imellem indie authors i udlandet, og vi er med i forskellige grupper, hvor vi deler erfaringer og samarbejder ved at nævne hinandens bøger i nyhedsbreve, lave fælles giveaway-kampagner osv. Dette har også spillet en stor rolle i forhold til mine sidste boglanceringer. I Danmark har man måske en tendens til at holde kortene tættere ind til kroppen sammenlignet med amerikanerne, der er et meget åbent folkefærd.
I en lang periode solgte jeg fleste ebøger, men over det sidste halve år har salget af paperbacks også virkelig taget til. Så jeg vil anslå, at 25% kommer fra solgte ebøger, 25% fra paperbacks, 25% fra Amazons streamingtjeneste og 25% fra lydbogsstreaming via Audible.
Det er dejligt at se, at både lydbøger og trykte bøger udgør en stadigt større andel af indtægterne, og en del af dette skyldes også, at vi rammer læserne via markedsføring på forskellige platforme, hvor præferencerne er forskellige. Læsere på TikTok foretrækker f.eks. paperbacks og læsere i Facebookgrupper foretrækker streaming af ebøger.
Vi oplever, at hvis en læser godt kan lide én bog, så kan de typisk også godt lide mine andre bøger. Derfor gør vi meget for at fastholde kontakten til disse læsere/fans af bøgerne, for hvis man kan sælge et vist antal af en ny udgivelse via et par opslag på de sociale medier eller et nyhedsbrev til folk, der allerede er fans, er det nemme salg i forhold til den betalte annoncering, man bruger for at finde nye læsere.
Ud over at opfordre til at følge min engelske Facebook-side og mit nyhedsbrev har vi også i ebogsversionerne af min trilogi indsat et link til en sektion med bonusmateriale på min hjemmeside. Formålet med dette bonusmateriale, en kort video og nogle besvarede spørgsmål om hver bog, er at knytte et tættere bånd til læsere. Og så skal man selvfølgelig også igennem en tilmeldingsformular til mit nyhedsbrev for at få adgang til dette bonusmateriale, så det er effektivt på to fronter.
18/2-2024
Fiktion
Forlag (klassisk), Eget forlag
4-10
NewPub