Interview og redaktion Karsten Pers og Sarah Jacobsen
Vil du kort præsentere dig og dine bøger for os?
Jeg er uddannet fra musikkonservatoriet og arbejdede som orkestermusiker i et par år, inden jeg fik job som studievært og senere operaredaktør på DR’s P2. I 2000 blev jeg ansat i operaledelsen på Det Kongelige Teater, hvor jeg arbejdede frem til 2010, hvor jeg fik jobbet som musikchef i Tivoli. I 2015 sagde jeg mit gode, faste job op for at hellige mig musikformidling, som jeg altid har anset for mit kernearbejdsområde … og selv om jeg også i min tid på DR og DKT fik udgivet et par bøger eller tre, så var en del af planen at skrive endnu flere. Det er blevet til 11 indtil videre – de seneste fire på mit eget forlag.
Hvad udmærker dine bøger sig ved?
Jeg forsøger at formidle især dansk musik- og operahistorie med journalistiske frem for akademiske arbejdsmetoder. Jeg forsøger at skrive til enhver, som interesserer sig for kulturhistorie uden nødvendigvis at have nogen musikalske forudsætninger overhovedet.
Hvordan arbejder du i praksis med et manuskript?
Det er meget afhængigt af emnet. Jeg skriver om en ret smal emnekreds, som jeg har beskæftiget mig med i snart 50 år (jeg er 59, men begyndte tidligt) … så jeg begynder aldrig på helt bar bund, og har samlet meget store mængder researchmateriale om dansk musikhistorie i årenes løb. Det indledende arbejde til en ny bog består først i afgrænsning af emnet, af at få et overblik over det materiale, der findes i arkiver og andre steder – og så begynder synopsisarbejdet, som godt kan tage en del uger med stadig voksende og mere detaljerede versioner, ofte med nøjagtigt definerede anslagsantal pr. kapitel eller afsnit. Derefter begynder jeg bare selve skrivearbejdet på det sted i fortællingen, som tænder mig mest i det øjeblik – og så arbejder jeg fremad og tilbage i kronologien alt efter hvilke materialer, jeg får adgang til hvornår … som et puslespil.
Undervejs sender jeg kapitler til den sparringspartner, som jeg ofte betaler for at læse med under hele processen; som regel en fagperson, som selv har erfaring med at skrive bøger om musik. Senere, når det meste er på plads, begynder gennemskrivningerne, som der sagtens kan være mange af; min seneste bog tror jeg fik mindst 8-10 gange gennem sprogmaskinen for at undgå de samme vendinger for mange gange og den slags. Jeg skriver næsten udelukkende i dramatisk præsens, og det er så fast en metode, at jeg ikke længere behøver at tænke over det.
Hvilken af dine bøger har størst betydning for dig - og hvorfor?
Min seneste bog – 656 sider om dansk opera fra 1634 til 2005 – er på mange måder den foreløbige kulmination af mange års arbejde og interesse for emnet. Jeg begyndte at skrive den samme dag Mette Frederiksen lukkede landet ned første gang – og det var faktisk skønt at have komplet arbejdsro i mange måneder.
Hvordan har du udgivet dine bøger og hvad er dine overvejelser om det?
Mine første bøger blev udgivet på etablerede forlag som Politikens Forlag og senest Gyldendal, som jeg skrev tre bøger for. Men min oplevelse med især den sidste, ”Opera i guldalderens København” fra 2017, var så frustrerende, at jeg til sidst endte med at spørge Gyldendals daværende chef for nonfiction om hun kunne finde et eneste argument for, at jeg ikke bare skulle udgive mine bøger selv … og det kunne hun ikke.
Oplevelsen af, at et forlag modtager al den fondsstøtte, jeg selv bruger tid og kræfter på at skaffe, for derefter dels ikke at have mange andre kommentarer til indholdet end ros og bogstavkorrektur – som betaler et honorar for manus og billedredaktion, som tangerer det latterlige, og som så ikke engang markedsfører produktet i noget som helst rimeligt omfang til f.eks. kernemålgruppen, som ellers er veldefineret nok. Så i 2018 oprettede jeg mit eget forlag, Forlaget henrikengelbrecht.dk.
Hvordan arbejder du nu som ‘selvudgiver’ med produktion og udgivelse?
Jeg laver faktisk næsten alt selv. Først søger jeg fonde om støtte til udgivelsen, skriver bogen, finder og billedbehandler illustrationer o.s.v. Derefter sætter jeg selv alt op, inkl. illustrationer, i Word, som faktisk kan utroligt meget mere, end man skulle tro. Jeg har et utroligt godt samarbejde med Eks-Skolens Grafisk Design og Tryk, som konverterer mine Word-pdf’er til trykklare filer og sætter omslaget op i InDesign efter mine udkast.
De eksterne samarbejdspartnere er udelukkende den faglige medlæser, to uafhængige korrekturlæsere og trykkeriet. Derefter får jeg leveret bøgerne til min hjemadresse og markedsfører dem selv – især på Facebook og direkte nyhedsbreve, som er mine klart største salgskanaler. Jeg står også selv for pakning og forsendelse – og dermed er udgifterne jo helt i bund, så jeg står – især selvfølgelig p.g.a. fondsstøtten – med en ret fornuftig økonomi, selv i projekter, som ellers er ret smalle udgivelser. Endelig sælger jeg mange bøger ved mine ca. 100 årlige foredrag, hvoraf rigtig mange naturligt nok er spin-off på netop mine aktuelle bøger.
Hvilke formater har du udgivet i og hvad har du af erfaringer at dele?
Jeg elsker simpelthen lækre bøger, så jeg udgiver nu udelukkende hardback-papirbøger – og hverken lydbøger eller ebøger. Meget få læsere har faktisk efterspurgt de nye formater, men på et tidspunkt er det muligt, at jeg forsøger med i hvert fald e-bogsformatet.
Hvordan måler eller oplever du succes med dine bøger?
Jeg er så utroligt heldig, at jeg som regel får mange anmeldelser af mine udgivelser, både i de store aviser og på de mange blogs og hjemmesider, som beskæftiger sig med kulturhistorie og musik/teater. Og så er det jo bare at samle stjerner og hjerter og citater, ikke mindst til markedsføringen. Desuden får jeg masser af feedback, når jeg er ude med mine foredrag – der møder jeg jo kernemålgruppen i stor stil.
Hvordan kombinerer du at skrive med at tjene til dagen og vejen?
Jeg lever faktisk ganske strålende af en kombination af formidling (bøger, foredrag og koncertpræsentationer) og konsulentopgaver for operahuse, symfoniorkestre, musikfestivaler m.v. … jeg kan virkelig ikke klage.
Arbejder du aktuelt på en ny bog, så fortæl os gerne lidt om den.
Lige nu skriver jeg på en jubilæumsbog, som Københavns Drengekor har bestilt mig til at skrive i anledning af deres 100-årsfejring til næste år. Og efter den er planen at skrive en biografi om tenoren Aksel Schiøtz, som skal udkomme i 2025. Videre ude i fremtiden ligger en bog om musiklivet i fem udvalgte provinsbyer i årene 1850-1950.