Genre
Nonfiktion
Jeg er født i 1951, er cand.polit. og arbejder i dag fra mit domicil i Hillerød som konsulent, forelægger og forfatter.
Forfatterskabet begyndte i 2013 med engelsksprogede fagbøger. Den tredje bog, der udkom i 2015, blev en regulær bestseller og skaffer mig fortsat godt betalte konsulentopgaver.
I 2017 udgav jeg erhvervsbiografien Fra Damgaard til Microsoft, der var min første bog på dansk. Den blev rost af både læsere og anmeldere og er indtil videre solgte i over 3.000 eksemplarer. Det var den succes, der gav mig modet til at realisere et skønlitterært projekt, som jeg havde haft i støbeskeen i mange år.
Mine engelsksprogede fagbøger er skrevet til personer, der arbejder med afsætningsopgaver i softwareindustrien. Det er en smal niche, men på verdensplan er der alligevel over fem millioner potentielle læsere. Bøgerne er skrevet i et læsevenligt sprog og er meget handlingsorienterede. Det er lykkedes mig at blive er ret kendt navn i det segment.
Mit danske forfatterskab er helt anderledes og bygger på tre hovederfaringer. Den første er, at djævlen ligger begravet i detaljen. Den anden er, at det meste, der skinner, ikke er af guld. Og den tredje er, at tilfældigheder altid spiller den afgørende rolle.
Med Damgaard-bogen ville jeg beskrive en iværksætterhistorie i alle dens detaljer. Alle virksomheder starter små og deres vej til succes er ofte enten udokumenteret eller skønmalet. Med min biografi skulle der i det mindste ligge en faktuel beretning i stakken. Af læserne har den fået prædikatet Danmarks bedst dokumenterede iværksætterhistorie, og det tager jeg som et kompliment.
Også Balladen i Mekka, som er første bind i en kommende serie på otte bøger, følger ledetrådene. Jeg kalder dem erhvervsromaner, fordi omdrejningspunktet er hovedpersonens arbejdsliv. Men alt det udenom kommer også med, fordi det er i detaljen djævlen ligger begravet, fordi det meste, der skinner, ikke er af guld og fordi tilfældigheder altid spiller den afgørende rolle.
Jeg er fascineret af virkeligheden. Den viser sig på alle fronter altid at slå fantasien. På en gang brutal, smuk, gribende, sørgelig, glædelig, uforudsigelig, menneskelig, umenneskelig, kompliceret og gådefuld. Derfor elsker jeg bøger af forfattere som Ken Follett, Jan Guillou, Birgithe Kosovic og Tom Buk-Swienty.
Min kommende romanserie om Aalborg-drengen Henrik Bertelsen er autofiktiv. Her kommer inspirationen fra mit eget liv, de oplevelser jeg har haft, de erfaringer jeg har gjort mig og mine observationer af verden omkring mig.
Min tredje bog Building Successful Partner Channels har finansielt set haft den største betydning. Den har solgt flest eksemplarer og kastet mange sidejobs af sig.
Men det er Damgaard-bogen, jeg ser som min største litterære bedrift, Det er også den, jeg var gladest for at skrive. Udover at den så strålende illustrerer mine ledetråde, så viser den også, hvor forskelligt vi husker den samme virkelighed. Jeg interviewede over 100 personer, og mange af dem beskrev de samme begivenheder fuldstændigt forskelligt. Det var min opgave at fortælle den udgave af historien, som var mest sandsynlig uden at ignorere, at det ikke altid var muligt.
Jeg har selv kunne finansiere og projektstyre mine udgivelse, og derfor ikke set noget behov for at få et forlag mellem mig og læserne.
Da jeg arbejdede med Damgaard-bogen, sendte jeg alligevel manuskriptudkastet til Gyldendal og Peoples Press, og fik afslag fra begge. De så ikke noget behov for den type bog. I stedet for at rende flere forlag på dørene engagerede jeg en freelance redaktør, en grafiker, en korrekturlæser, en PR-konsulent, skrev manuskriptet om og udgav den selv.
Jeg driver forlaget, TBK Publishing, der ud over mine bøger også udgiver videoer, podcasts og mindre pamfletter. Indtil videre har jeg været den eneste forfatter i forlagets stald, men for tiden arbejder jeg på at udgive en bog om kunstig intelligens skrevet af den danske AI-ekspert Dan Rose Johansen.
At være forfatter og drive forlag er to meget forskellige aktiviteter. Jeg kan tilfældigvis begge dele, men det betyder ikke, at jeg også selv løser alle opgaverne.
Da jeg selv bærer den finansielle risiko, overvejer jeg nøje, om der er et marked for de bøger, jeg påtænker at skrive og udgive. Herunder om jeg med rimelige midler kan nå ud til målgruppen. Når jeg er overbevist om det, står jeg selv for tilrettelæggelse og projektstyring.
Ingen forfatter kan være redaktør på sin egen bog, og det gælder også mig. Derfor engagerer jeg altid en freelanceredaktør og rekrutterer test-, alfa- og betalæsere.
Før manuskriptet sendes i produktion engagerer jeg en korrekturlæser på freelancebasis. Omslaget, som designes før manuskriptet skrives, laves af en grafiker.
Mine tidligere udgivelser er ombrudt af grafikere. På produktionssiden kommer der konstant nye løsninger og med appen Vellum står jeg selv for ombrydningen af Balladen i Mekka.
Som forelægger ved jeg, at den nok største udfordring er markedsføringen. Til at løse opgaven har jeg udviklet en metode, som deler den op i to hovedaktiviteter. PR, der retter sig mod anmeldere og medier, og promotion, der retter sig direkte mod læserne. Til PR-opgaven engagerer jeg en freelancekonsulent. Promotion står jeg selv for.
Jeg er for tiden aktuel med en række artikler på min blog om udgivelsen af Balladen i Mekka, hvor metoden beskrives.
Jeg har udgivet i alle formater og stort set prøvet alle produktionsformer.
På printsiden benytter jeg Amazon, IngramSpark og Bookbox. Bestiller en kunde et stort parti bøger, hvad der ofte sker i forbindelse med et foredrag, får jeg trykt dem på et trykkeri i deres nærhed.
Building Successful Partner Channels indtalte jeg selv som lydbog, mens jeg på grund af travlhed med andre opgaver engagerede en oplæser til bogen Going Global on a Shoestring. Damgaard-bogen fik jeg aldrig indtalt, så den opgave er fortsat på min to-do-liste.
Balladen i Mekka har jeg afsat tid til selv at indlæse. Jeg tror, det vil fungere godt, at jeg selv gør det, men bliver jeg ikke tilfreds med resultatet, må jeg have fat i en anden oplæser. Jeg har mit eget lydstudie og kan også selv efterbehandle og pakke lydfilerne efter distributørernes specifikationer.
De elektroniske udgaver har jeg altid fået så at sige gratis. Jeg skriver manuskripterne i Scrivener, som kan kompilere direkte til e-formaterne. Vellum tilbyder det samme.
Målgrupperne for mine bøger er pænt store og deres tilknytning til arbejdslivet betyder, at jeg kan benytte LinkedIn som min primære kontakt- og marketingplatform. Det er tidskrævende, men til gengæld uhyre effektivt.
Min største udfordring, som jeg deler med de fleste forfattere, er at få anmelderne i tale. Jeg er ikke noget kendt navn og skal derfor vinkle mine henvendelser individuelt for at få opmærksomhed. Ved at engagere en PR-konsulent fik jeg fremragende omtale af Damgaard-bogen i både TV, radio og landsdækkende aviser. Nu prøver jeg at gøre det samme med Balladen i Mekka.
Jeg startede med udlandet og kunne derfor udnytte, at mange millioner mennesker har engelsk som deres første eller andet sprog. Desuden giver kombinationen af distributørerne Amazon og IngramSpark mig adgang til stort set hele verdensmarkedet. Der er ikke mange lande, hvor der ikke er læsere af mine fagbøger.
Det danske bogmarked er meget beskedent, og der skrives og udgives mange fremragende bøger. Konkurrencen er benhård. Men der er bare noget særligt ved at skrive på sit modersmål, så derfor starter mine skønlitterære bøger på dansk. Kommer de godt fra start, vil jeg først kigge på det tyske marked og derefter på det engelske. Oversættelsen vil jeg selv finansiere, og distributionen vil jeg igen lægge i hænderne på Amazon og IngramSpark. PR og promovering skal jeg dog lige finde en model for.
Jeg har valgt at fokusere på LinkedIn som min kontaktplatform og har igennem årerne opbygget en stor skare følgere. Over 33.000 hvoraf mere end 4.000 er danskere. Jeg poster to gange om dagen på LinkedIn, Facebook og Twitter, hvor jeg primært linker til artikler på mine egne websites. Det genererer hver dag nye følgere og kontakter.
Jeg har skrevet en lille bog om, hvordan man får følgere og kan her afsløre, at det faktisk ikke koster noget. Andet end tid. Ret meget tid.
Det mest håndfaste mål er naturligvis de månedlige royaltyafregninger fra distributørerne. Hertil kommer de afledte indkomster fra foredrag, workshops og konsulentopgaver, som for fagbøgernes vedkommende er langt større end royaltyindtjeningen.
Skrive- og udgivelsesprocessen er dog nok det jeg nyder mest. Den indebærer samarbejde med mange spændende mennesker og er hver gang utrolig lærerig. Jeg synes, jeg vokser lidt med hver bog, jeg udgiver.
Udfordringen, med den type fagbøger jeg skriver, er, at de genererer konsulentarbejde. Det giver nok indkomst, men er til gengæld tidskrævende. Tid jeg ikke kan bruge på at skrive nye bøger. Den konflikt har jeg arbejdet intenst med, og løsningen har været simpel. Jeg har sat priserne op.
Det har virket og i dag synes jeg balancen mellem min skrive- og forlagsvirksomhed og mine konsulentaktiviteter er passende.
Som forelægger synes jeg, at en bog er et billigt konsumentprodukt. Som forfatter synes jeg, den er et kunstværk. Den er begge dele, og forholdstallet er nok 75:25. 75% produkt og 25% kunst.
Som ny og ukendt forfatter skal du altså sælge et produkt, som ingen kender. I tilgift er en bog et usynligt produkt. Selvfølgelig kan man se bogen i sin fysiske eller virtuelle manifestation, men er den værd at læse?
Du deler altså skæbne med stort set alle iværksættere, der har samme udfordring. Derfor bør alle forfattere, der endnu ikke har et kendt navn og en stor følgerskare, sætte sig mere ind i, hvad der kræves for at få bogen markedsført. Vil de ikke det, må de hyre nogen der kan hjælpe. Til en start kan de læse med på min blok, hvor jeg deler ud af egne erfaringer.
Jeg må lige understrege, at jeg ikke tilbyder individuel hjælp til forfatteres markedsføring. Det er der til gengæld mange andre, der gør, og dem kan du finde på Bogbrancheguiden.
Jeg er netop ved at lægge sidste hånd på den femte revision af manuskriptet til Balladen i Mekka, der udkommer den 15. juni i år. Det er min første roman, og jeg har sommerfugle i maven. Bogen er første bind i en serie om samfundet, kulturen og livet for en dansker, der rives med af globaliseringen og den velstandsbølge, som rammer Danmark efter 2. verdenskrig.
Aalborgdrengen, Henrik Bertelsen, der som konsekvens af samtidens uddannelsespolitik lander i gymnasiet, modnes samtidigt med at pop- og rockkulturen skiller generationerne ad. Oprøret mod autoriteterne i slutningen 60erne fører til markante ændringer på de højere læreanstalter netop på det tidspunkt, hvor Henrik beslutter sig for at læse videre. Uden adgangsbegrænsning kan han på trods af en halvskidt studentereksamen vælge frit på alle hylder, og det bliver statsvidenskab.
Henrik er på ingen måde et specielt menneske, men præget af sin opvækst og samtid, griber han de muligheder, der byder sig uden at tænke for meget over, om det kan gå galt. For hvor galt kan det egentlig gå?
Nonfiktion
Eget forlag
4-10
NewPub, Dansk Forfatterforening